Heineken zet nieuwe elektrische truck in op basis van Mercedes-Benz Atego

28-11-2014 15:26

2014-11-28 Heineken elektrisch-artk

Heineken zet voor de horecadistributie in Amsterdam een nieuwe elektrische truck in, een twaalf tons Ginaf gebouwd op basis van een Mercedes-Benz Atego. Het is de eerste van minimaal vier elektrische vrachtwagens die in Amsterdam ingezet gaan worden. Heineken wil in 2020 voor de horecadistributie in alle grote steden in de Randstad volledig gebruik maken van nulemissie transport.

De inzet van de elektrische vrachtwagens is onder meer het resultaat van de samenwerking tussen Heineken Nederland en de Gemeente Amsterdam. Beide partijen maken onderdeel uit van het Europees project FREVUE, dat elektrisch vrachtvervoer door de stad stimuleert en onder meer tot doel heeft de luchtkwaliteit te verbeteren. De vrachtwagen, ontwikkeld door Ginaf, is dankzij het laadvermogen van 9 ton en een bereik tot 200 km uitermate geschikt voor stedelijke distributie en wordt voor Heineken ingezet door vervoerder Simon Loos.

De Gemeente Amsterdam is enthousiast over het groene rijden van de brouwer in de stad: “Amsterdam loopt wereldwijd voorop in elektrisch vervoer. Dat komt door de inspanningen van heel veel innovatieve mensen in de stad, en door organisaties zoals Heineken, die de eerste stap durven te zetten. En toch staan we nog aan het begin: ook anderen kunnen en moeten nog stappen zetten om transport te verduurzamen. Koplopers laten zien wat kan, en waar het naar toe gaat”, aldus wethouder Abdeluheb Choho van de Gemeente Amsterdam. “We zijn voortdurend bezig de CO₂-uitstoot door de gehele waardeketen heen te verminderen. De inzet van deze vrachtwagens is weer een stap in de goede richting,” voegt Jeroen Corver, directeur Heineken Groothandel toe. De inzet van de elektrische truck is wel duur en enkel te financieren door Europese subsidie en steun van de gemeente Amsterdam. Wagenparkbeheerder Wim Roks van Simon Loos in het Parool: “In normaal wegtransport zou deze truck verliesgevend zijn.”

In Rotterdam worden de klanten van Heineken ook met een elektrische truck bevoorraad, maar dan met een Hytruck. “De inzet van de Ginaf in Amsterdam is gekozen door de vervoerder Simon Loos, die de truck in eigendom heeft. In Rotterdam gebeurt dat door G. van der Heijden Distributie, en die hebben een voorkeur voor Hytruck. Heineken gaat mee in de keuze van de vervoerder voor het betreffende voertuig”, aldus Bas Stok van Heineken.