Nieuwe fase Fuel Duel met nieuwe OM 471 motor

12-08-2015 08:42

fuelduel-670px

Met de introductie van de tweede generatie van de OM 471-motor luidt Mercedes-Benz een nieuwe fase van de succesvolle Fuel Duel in. Onder de naam Fuel Duel PowerBooster kan een Actros met nieuwe motor in de dagelijkse praktijk het gaan opnemen tegen andere trucks uit het wagenpark van ondernemers.

De vernieuwde OM 471 krachtbron luidt tevens een nieuwe Mercedes-Benz Fuel Duel-fase in met een volledig nieuwe uitstraling. De eerste fase van de Fuel Duel werd geïntroduceerd bij het vorige model Actros. Een model dat in het overgrote deel van de verreden Fuel Duels zuiniger bleek dan de concurrentie. Met de introductie van de huidige Actros in 2011 en Predictive Powertrain Control in 2014, wist Mercedes-Benz tot twee keer toe nog eens vijf procent extra te besparen. De geperfectioneerde motor die nu wordt geïntroduceerd bespaart dus nog eens drie procent extra brandstof bovenop het reeds gunstige verbruik. Bij gemiddelde inzet en een kilometrage van 130.000 km/jaar, verbruikt een Mercedes-Benz Actros met een tweede generatie motor ongeveer 1.100 liter minder diesel en stoot hij ongeveer drie ton minder CO2 uit. Met de nieuwe naam Fuel Duel PowerBooster hint Mercedes-Benz naar de ogenschijnlijk tegenstrijdige prestatie van de motor: een hoger koppel dat al bij lagere toerentallen beschikbaar is. Meer kracht dus, maar desondanks met een lager verbruik.

Succesvolle motor
De vorige generatie van de motor (OM 471) bleek een succes, mede omdat de geavanceerde motor voldoet aan de strengste emissienormen, en niet alleen ingezet wordt in Europa (Mercedes-Benz) maar ook in Noord-Amerika (Freightliner en Western Star) en Japan (Fuso). Dit leidde ertoe dat tot nu toe zo’n 250.000 stuks zijn geproduceerd, waaronder meer dan 100.000 voor Mercedes-Benz vrachtwagens. De verbeteringen aan de nieuwe motor maken dat de motor over een hoger koppel beschikt bij lagere toerentallen en bovendien drie procent minder brandstof verbruikt. Per direct start de levering van de 2e generatie motoren in de vermogensklassen 315, 330, 350 & 375 kW. In 2016 volgt tevens een 390 kW-variant.

Vraag proefrit aan.