SternTrucks Nijkerk stelde de nieuwe Actros demo beschikbaar voor vluchtelingenhulp

14-11-2017 08:56

Zuinigst hulptransport ooit? 
SternTrucks stelt Actros demo beschikbaar voor reis naar Lesbos.

Eind oktober voerde stichting GAiN een hulptransport uit naar het Griekse eiland Lesbos. SternTrucks Nijkerk stelde hiervoor haar nieuwste Actros demo truck beschikbaar. En daarmee werd deze rit misschien wel het zuinigste hulptransport ooit! Lesbos heeft haar reputatie van een zonnig en zorgeloos vakantieoord voorgoed verloren. Het eiland staat nu bekend om haar overvolle vluchtelingenkampen met mensonterende omstandigheden. En met het intreden van de winterperiode lijkt er voorlopig geen zicht op een structurele oplossing. Stichting GAiN (Global Aid Network) trekt zich het lot van de duizenden vluchtelingen aan en organiseerde afgelopen oktober een hulptransport naar Lesbos. Een ongebruikelijke bestemming voor de stichting die vooral transporten naar landen als Roemenië en Oekraïne uitvoert. Ook voor vrijwilliger Rangco Kieft, werkzaam als chauffeur en planner bij Havi Logistics, was dit een primeur; het was zijn eerste hulptransport voor GAiN. Toen de vraag naar een betrouwbare trekker ter sprake kwam, maakte hij aanspraak op de goede contacten tussen zijn werkgever Havi en SternTrucks Nijkerk. Met als resultaat? De inzet van de nieuwe Stern Actros demotruck!

 

gain

Voldoening
Samen met medevrijwilliger Herman Klerk, ondernam Kieft de uitdagende reis naar Lesbos. De route verliep via het Italiaanse Bari, met de ferry naar Patras en vervolgens over het Griekse vasteland naar Athene. Vanaf de Griekse hoofdstad voerde opnieuw een ferry hen naar het eiland Lesbos. Daar losten de mannen de hulpgoederen, overwegend matrassen en winterkleding, in een loods nabij kamp Moria. Dit kamp is ingericht op maximaal 2000 bewoners, maar momenteel huist het ruim 4.500 vluchtelingen. En dit aantal neemt dagelijks toe met nieuwe vluchtelingen. Beide chauffeurs zagen met eigen ogen hoe hard de hulp hier nodig is! Ze kijken beiden dan ook met voldoening terug op hun reis. Ook de demo Actros speelde hier een grote rol in, vertellen ze: “We zijn 7 dagen onderweg geweest met de Actros en dit bleek een hele prettige auto, ook voor een dubbel bemande rit als deze. De Predictive Powertrain Control (PPC) en Distance Radar waren handige hulpmiddelen die ook bijdroegen aan een bijzonder gunstig verbruik, namelijk van 1 op 4,6! Het kan haast niet anders dat dit het zuinigste hulptransport is dat ooit is uitgevoerd!”.​